مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ممنوعیت سفارش تبلیغات به شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌‌زبان و برخورد با این دسته از سفارش‌دهندگان خبر داد.

علیرضا کریمی در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر اظهار داشت: براساس قوانین موجود، شرکت‌های تولیدی داخلی اجازه ارائه تبلیغات محصولات خود را به شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌‌زبان ندارند.
وی ادامه داد: البته در آینده ممکن است شرایطی ایجاد یا شبکه‌های ماهواره‌ای در راستای اهداف و چارچوب‌های نظام راه‌اندازی شوند و موضوع ممنوعیت سفارش تبلیغات محصولات ایرانی به برخی از این شبکه‌ها از میان برود اما در حال حاضر ارائه تبلیغات به حدود 50شبکه ماهواره‌ای فارسی‌‌زبان ممنوع است.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ممنوعیت سفارش تبلیغات منحصر به شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌‌زبان می‌شود، خاطرنشان کرد: برخورد با تخلفات حوزه تبلیغات کشوری در حوزه اختیارات دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. کریمی درخصوص استنادات قانونی این امر اظهار داشت: ‌هیأت وزیران در تاریخ بیست و یکم فروردی سال 74 به استناد ماده 11 قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره، قانونی را تصویب و ابلاغ کرد که در ماده 13 آن آمده است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده10 قانون، مجازند به تناسب مسئولیت‌های خود دستورالعمل‌هایی را برای تعیین آگهی‌های تبلیغاتی غیر‌مجاز تدوین و بنابر حوزه صلاحیت خود رأساً و به‌طور جداگانه به ناشرین، مطبوعات و بنگاه‌های تبلیغاتی و همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ کنند.»

وی تصریح کرد: ‌همچنین بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور در مورخ بیست و پنجم تیر ماه 1385 ابلاغ شده مبنی بر اینکه «فعالیت‌های تمامی شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌‌زبان مستقر در خارج از کشور که در فضای کشور برنامه پخش می‌کنند براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران غیرمجاز است بنابراین انجام هر نوع مصاحبه، ارسال خبر و سفارش آگهی به شبکه‌های یادشده، ممنوع بوده و لازم است از انجام هرگونه اقدام در این زمینه خودداری شود.»

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مکانیسم برخورد با متخلفان و سفارش‌دهندگان تبلیغات به شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی ‌زبان اظهار داشت: درصورت مشاهده چنین تخلفی، ابتدا اخطاری به‌صورت کتبی به آگهی‌دهنده می‌دهیم که در بسیاری از موارد سفارش‌دهندگان آگهی با دادن تعهد کتبی به دفتر تبلیغات وزارت ارشاد، آگهی خود را قطع می‌کنند. کریمی متذکر شد:‌ اما درصورت تکرار تخلف، براساس قوانین، این تخلف به نیروی انتظامی ارجاع داده می‌شود و در موارد بسیاری بوده که با این تخلفات از سوی نیروی انتظامی برخورد شده است.

کد خبر 135458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز